سرور فروشگاهی لیمو هاست سرور اختصاصی و مجازی فراسو
مقالات میزبانی وب

۷ دلیل تاثیر هاست در سئو سایت و افزایش رتبه در گوگل

7 دلیل تاثیر هاست در سئو سایت و افزایش رتبه در گوگل

سرور و هاست زیرساخت اصلی سایت شما را تشکیل می‌دهد. بنابراین تاثیر هاست در سئو سایت یک موضوع کاملا درست است که از نظر امنیت، سرعت، داشتن منابع بالا و دسترسی به سایت از نقاط مختلف جهان می‌توان آن را مورد بررسی قرار داد.

تخفیف رایگان در ایمیل شما

مهم است که شما سایت خود را بر روی چه نوع هاستی میزبانی کنید، سرور سایت در کدام کشور قرار داشته باشد و از همه مهم‌تر اینکه دیتاسنتری که سایت شما در آنجا قرار دارد در چه وضعیتی از نظر منابع سخت‌افزاری و سرعت شبکه برخوردار باشد.

با یک مطلب دیگر در وبلاگ تخفیفاتو همراه شما هستیم که ببینیم انتخاب هاست چه تاثیری در سئو سایت و افزایش رتبه در گوگل دارد؟

آیا انتخاب هاست بر روی سئو سایت تاثیر دارد؟

در یک پاسخ سریع باید گفت که بله. اینکه هاست خود را در چه لوکیشن و چه دیتاسنتری انتخاب می‌کنید، کاملا روی سئو سایت و افزایش رتبه در گوگل موثر است. اگر از تاثیر هاست روی افزایش گوگل اطلاع ندارید، باید اهمیت موضوع را اینطور متصور بشوید که:

هاست یا همان سرور، زیر ساخت سایت شما را در بر می‌گردد. تصور کنید که قرار است یک خانه بسازید. اگر اهمیتی به پی ساختمان ندهید و خوب کف‌سازی نکنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کاملا روشن است. این ساختمان مقاومت کافی را نداشته و فرو خواهد ریخت.

برای یک هاست هم درست مسئله همینطور است. اگر هاستی در لوکیشن مناسب برای کسب و کار خود انتخاب نکنید، کیفیت و کارایی لازم را نخواهد داشت. گوگل کاملا بر روی رفتار کاربران در سایت شما توسط ابزارهای مختلفی مطالعه انجام می‌دهد که عدم استفاده از یک هاست خوب، می‌تواند تاثیر بد خود را روی این مطالعه داشته باشد و موجب افت رتبه سایت شود.

7 دلیل تاثیر هاست در سئو سایت و افزایش رتبه در گوگل

برای بررسی تخصصی تاثیر هاست روی سئو سایت و افزایش رتبه در گوگل می‌توان موضوع را در قالب ۷ دلیل عمده طبقه‌بندی کرد که هر کدام از آنها تاثیر مستقیم را غیر مستقیم روی این موضوع دارند.

تاثیر موقعیت جغرافیای هاست روی سئو سایت

۱: موقعیت جغرافیایی سرور (هاست ایران یا خارج)

مهم ترین تاثیر هاست بر روی سئو سایت موقعیت جغرافیایی سرور است. یعنی درست در قلب دیتاسنتری که سایت شما میزبانی می‌شود.

در حالت استاندارد جهانی، نزدیکی سرور به بازدیدکنندگان نقش مهمی بر روی سرعت سایت دارد. آنها سریع‌تر به سایت شما دسترسی دارند و به راحتی بین صفحات چرخش می‌کنند. اما وقتی از یک هاست خارج از کشور بازدیدکنندگان استفاده می‌کنید، موقعیت جغرافیایی دورتر شده و به دلیل تغییراتی که بر روی زیر ساخت اینترنت هر کشور نیز صورت می‌گیرد، باید انتظار سرعت کمتری را داشت.

مقاله مرتبط: هاست ایران بهتر است یا خارج؟

ولی وقتی در این خصوص در مورد ایران صحبت کنیم موضوع تقریبا برعکس است! زیرا سایه شوم فیلترینگ و از سوی دیگر اختلالاتی که به بهانه‌های امنیتی و سیاسی مختلف روی اینترنت اعمال می‌شود، وضعیت را دشوار کرده است. نه‌تنها کاربران سایت، بلکه موتورهای جستجو هم دسترسی درستی به سایت شما ندارند.

۲: پایداری و آپتایم بالای هاست

شرکت‌های خدمات هاستینگ معروف، میزبانی قابل اعتمادتری دارند. فاکتور ثبات در بحث هاست موضوعی مهم دیگری است که به طور مستقیم روی سئو سایت تاثیر دارد.

آپ تایم به معنی مدت زمانی است که در طول سال، هاست شما بدون قطعی در دسترس باشد. زمانی که اتصال هاست با اینترنت جهانی قطع شود، سایت شما تا زمان برقراری اتصال از دید کاربران خارج می‌شود. در این زمان کاربران بعد از جستجو در نتایج قصد ورود به سایتتان را دارند اما به دلیل مشاهده ارور، مجبور میشوند از آن خارج شده و سراغ سایت رقیبتان بروند.

این موضوع باعث افزایش نرخ پرش و کاهش زمان ماندگاری کاربران در سایت شده و به شدت روی سئو سایتتان تاثیر منفی دارد. در اصل اگر هاست شما دچار قطع و وصلی دائمی باشد، باید با نتایج صفحه اول گوگل خداحافظی کنید! به همین دلیل آپتایم بالا دومین گزینه‌ای است که در تاثیر هاست روی سئو سایت نقش موثری دارد.

خزشگرهای گوگل در طول روز چندین بار از سایت شما بازدید می‌کنند و عدم دسترسی به سایت از دید آنها یک امتیاز منفی برای سایت شما محسوب می‌شود. گزارش‌های مکرر قطعی سایت از دید گوگل، یک فاکتور منفی است و بر رتبه صفحات سایت تأثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل است که به عنوان یک فاکتور مهم، در سرچ کنسول گوگل نیز گزارشاتی از دسترسی گوگل به زیرساخت سایت شما وجود دارد.

تاثیر هاست در سئو سایت و افزایش رتبه گوگل

اگر حتی سایت شما در طول سال به میزان ۱ درصد در دسترس نباشد، ۸۴ ساعت قطعی است که عدد بزرگی به‌نظر می‌رسد. این موضوع می‌تواند پیامدهای جدی برای یک کسب و کار، به خصوص اگر شما یک فروشگاه آنلاین باشد که برای درآمد زایی به آپتایم بالا نیاز دارید.

۳: مشخصات سرور و منابع آن

به نظرتان هاست اشتراکی برای میزبانی یک سایت بهتر است یا هاست اختصاصی و سرور مجازی؟

اگر از موضوعات فنی و هزینه‌های آن فاکتور بگیریم، قطعا که انتخاب یک سرور اختصاصی یا مجازی در مقایسه با هاست اشتراکی معمولی بهتر است. پس به این معنی است که هر چه سایت شما منابع بالاتری از رم و CPU در اختیار داشته باشد، می‌توان انتظار سرعت بالاتر و کارکرد بهتر را داشت.

اگر به دنبال مرجعی برای دریافت کد تخفیف شرکت‌های هاستینگ هستید، تخفیفاتو در کنار شماست. می‌توانید با کلیک روی دکمه زیر وارد صفحه مشاهده لیست بهترین شرکت‌های هاستینگ در ایران شده و کد تخفیف برای خرید انواع هاست، دامنه، سرور مجازی، سرور اختصاصی و سایر خدمات را با کمترین هزینه ممکن دریافت کنید.

کد تخفیف شرکت های هاست

سایتی که منابع کافی نداشته باشد، مدام با قطعی همراه است که موجب کاهش آپتایم هاست خواهد شد. از سوی دیگر کاربران مدام در هنگام کار با سایت درگیر خطاهای مختلف هستند. نتیجه پایین بودن منابع چیزی نیست جز اینکه آنها سایت را ترک کنند.

گوگل همین مسائل را از طریق مرورگر گوگل کروم مورد بررسی قرار می‌دهد که دارای یک فناوری به نام Chrome UX Experience است. در این فناوری رفتار کاربران از طریق مرورگر بررسی می‌شود. کاربرانی که در سایت شما اسکرول می‌کنند، روی المان‌های مختلف کلیک می‌کنند و… همگی مورد ارزیابی قرار گرفته و در رتبه‌بندی سایت شما به عنوان یک عامل مهم در نظر گرفته می‌شود.

۴: تاثیرات منفی IP سرور

در هاست اشتراکی یک ip برای سایت کلیه کاربران روی آن سرور در نظر گرفته می‌شود. تمامی کاربران از این آی‌پی به شکل اشتراکی استفاده می‌کنند. حال اگر کاربری استفاده اسپم از آن داشته باشد، تاثیر خود را روی سایر سایت‌ها هم خواهد گذاشت و گوگل چنین سایتی را ممکن است به عنوان اسپم در نظر بگیرد.

در گذشته این مسئله تاثیر بد زیادی داشت اما با آپدیت الگوریتم‌های گوگل این مسئله کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اما با این حال توصیه می‌شود از IP اختصاصی برای داشتن سرعت بیشتر استفاده کنید.

چرا که وقتی درخواست‌هایی از طریق DNS برای یافتن یک ip ارسال شود در حجم بسیار بالا باشد، تاثیر چشمگیری روی سرعت سایت خواهد داشت. در حالی که استفاده از آی‌پی اختصاصی سرعت بیشتری برایتان تامین می‌کند.

تاثیر امنیت هاست در سئو سایت

۵: مسائل امنیتی

امنیت سایت یکی دیگر از مسائل اولیه و مهم است که تاثیر آن بر روی هیچ کاربری پوشیده نیست. به همین دلیل است که در تمامی مرورگرها نیز بخشی برای این مورد در نظر گرفته شده است که اگر سایتی ویروسی شناخته شود به شما هشدار داده و اجازه بازدید از آن را به شما نخواهد داد.

استفاده از نرم‌افزارهای کرک شده بر روی سرور به دلیل هزینه‌های دلاری و تحریم باعث می‌شود برخی هاستینگ‌ها این نکات امنیتی را رعایت نکرده و باعث آپلود شل و بک دور بر روی سایت مشتریان شوند. البته که مسئله امنیت محدود به شرکت‌های میزبانی هاست نیست و استفاده از افزونه‌ها و قالب‌های کرکی و نال توسط خود مدیران سایت‌ها نیز بیشترین نقش را دارند.

مقاله مرتبط: مقایسه بهترین شرکت های هاست ایرانی

با هک سایت شما هکر می‌تواند فایل مخرب روی سایت شما قرار دهد که این کار موجب جریمه سایت شما توسط گوگل و احتمال پنالتی شدن کامل دامنه از نتایج جستجو و نابودی کسب‌وکار خواهد شد که برگشت پذیر بودن آن به شرایط قبل تقریبا غیرممکن و دشوار است.

۶: نوع میزبانی وب هاست

اینکه از کدام نوع میزبانی سایت هم استفاده کنید در سسو سایت تاثیر دارد. به عنوان مثال تاثیری که استفاده از یک سرور اختصاصی با منابع بالا دارد در مقایسه با تاثیر هاست بر روی سئو سایت بسیار بالاتر است.

انواع مختلفی از نوع میزبانی وب وجود دارند که عبارتند از:

هر یک از این سرویس‌ها بسته به کاربردی که بر اساس نوع برنامه نویسی سایت و کاربرد خود دارند، دارای منابع خاصی بوده و میزبانی اشتراکی، نیمه اختصاصی و اختصاصی را شامل می‌شوند.

مثلا هاست ابری دارای آپتایم فوق‌العاده بالا است که در قالب چند سرور متصل به هم که به صورت شبکه هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. از همین رو برای سایت‌های فروشگاهیی که باید پردازش اطلاعات به‌روز باشد انتخاب بسیار بهتری است.

در حالی که یک هاست معمولی مثل لینوکس برای سایت‌های اشتراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مسلما منابع آن کمتر است و نمیتوان انتظار سئو بیشتری را هم از آن داشت.

۷: سرعت شبکه و سرعت سایت

در نهایت آخرین موردی که در تاثیر هاست در سئو سایت خیلی مهم است، وضعیت شبکه و سرعت اینترنت در دیتاسنتر است. در ایران چندین دیتاسنتر مختلف مثل افرانت، آسیاتک، تبیان، برج میلاد و… وجود دارد.

دیتاسنترها دارای سرعت و شرایط مختلفی هستند که وابسته به سخت افزار و نرم‌افزار مورد استفاده برای کانفیگ سرورها در آنها است. علاوه بر این اینکه برق دیتاسنتر و اینترنت به صورت درستی تامین شود هم مسئله مهمی است.

مثلا همین ماه گذشته شاهد قطعی کامل یکی از دیتاسنترها به دلیل نبود برق به مدت بیش از چند ساعت بودیم که به‌خاطر نبود سوخت فسیلی، به صورت کامل خاموش شده بود!!!

حالا به نظر شما با این وضعیتی که در سخت افزار دیتاسنترها وجود دارد و برق اضطراری آنها با سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود، آیا هاست ایران از نظر سئو بهتر است یا خارج؟

نتیجه گیری

بیایید با هم صادق باشیم. قرار نیست در هر چیزی از چیزهای ملی و داخلی استفاده کنیم، خصوصا در بحث میزبانی سایت که سئو سایت ما بسیار اهمیت دارد.

استفاده از هاست ایران از نظر سئو واقعا یک ریسک بزرگ است. خصوصا زمانی که قطعی‌های اینترنتی وجود داشته باشد. نهایتا تنها کاربرد استفاده از هاست ایران می‌تواند محدود به قطعی سراسری اینترنت و ملی شدن آن باشد.

حتی در این شرایط هم دسترسی گوگل به سایت‌ها به درستی برقرار نیست. بارها توییت‌ها و مطالب مختلفی را از مدیران سایت‌ها در این شرایط دیده‌ایم که با اشتراک گذاری تصاویر مختلفی همچون خطای ۴۰۳ دسترسی گوگل به سایت آنها در هاست ایران مزین شده است.

شاید فکر کنید پس چطور است که سایت‌های فروشگاهی بزرگ چطور به خوبی در ایران کار می‌کنند. باید گفت که چنین سایت‌هایی شرایط خاصی را دارند که وبمستران معمولی مثل ما قطعا قادر نیستیم از چنین سرویس‌هایی در ایران استفاده کنیم.

حالا به نظر شما تاثیر هاست بر روی سئو سایت تا چه حد واقعی است؟ به نظرتان چه دلایل دیگری روی این موضوع موثر هستند؟

رای دادن به پست

میانگین آرا: / 5. رای داده شده:

از دست ندهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *