سرور فروشگاهی لیمو هاست سرور اختصاصی و مجازی فراسو
مقالات میزبانی وب

دامنه چیست و چطور دامنه ثبت کنیم؟

دامنه چیست و چطور دامنه ثبت کنیم؟

ثبت و خرید دامنه(Domain) اولین قدم برای داشتن سایت و کسب و کار آنلاین است. شما برای اینکه یک سایت داشته باشید در ابتدا نیاز به خرید یک دامنه دارید که کسب و کار خود را با آن معرفی کنید. در ادامه هر چیزی در مورد اینکه بدانید دامنه چیست را بررسی نموده و یاد می‌گیریم که چطور دامنه ثبت کنیم؟

تخفیف رایگان در ایمیل شما

دامنه یا Domain چیست؟

دامنه همان آدرس اینترنتی است که در آدرس بار مرورگر نمایش داده می‌شود و شما با وارد کردن آن به هر سایتی دسترسی خواهید داشت. مثال‌های زیر نمونه‌هایی از انواع آدرس دامنه هستند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

  • google.com
  • takhfifato.com
  • iran.ir
  • india.in
  • safar.travel
  • blog.google.com

هر یک از انواع آدرس‌های بالا به نوعی آدرس دامنه هستند. برخی از آنها از نظر پسوند دامنه ملی و بین المللی با هم تفاوت دارند و برخی دیگر نیز از نظر پسوندهای موضوعی با هم متفاوت هستند. گروه دیگری هم با نام زیر دامنه شناخته می‌شوند که به عنوان یک زیر مجموعه از آدرس یک دامنه اصلی قابل ساخت است؛ اما نمی‌توان دقیقا آن را یک نام دامنه جدا در نظر گرفت.

چند نوع دامنه داریم؟

دامنه می‌تواند آدرس اصلی یک سایت باشد که شما با وارد کردن آن به کلیت یک کسب و کار دسترسی دارید یا اینکه در قالب زیر دامنه یا پارک دامنه باشد.

پارک دامنه نوعی از دامنه است که برای یک سایت می‌توان از طریق چند دامنه به محتوای آن دسترسی داشت. یعنی محتوا و همه اطلاعات موجود در سایت یکسان است، با این تفاوت که از طریق چند دامنه مختلف در دسترس است. به عنوان مثال گوگل دارای پارک دامنه‌های زیر است.

  • google.co.uk
  • google.nl
  • google.ca

هر یک از دامنه‌های فوق دقیقا همان موتور جستجوی گوگل را نمایش می‌دهند. با این تفاوت که هر کدام دامنه جدا و مربوط به دامنه‌های کشوری هستند. به عنوان مثال دامنه nl. مربوط به دامنه کشوری هلند و دامنه ca. مربوط به دامنه کانادا است. معمولا اگر با ip این کشورها سایت گوگل را باز کنید گاهی از طریق این دامنه‌ها در دسترس خواهد بود.

زیر دامنه یا ساب دامنه نیز نوعی دامنه است که پس از ثبت دامنه از طریق هاست قابل ساخت است. به عنوان مثال about.google.com یک زیر دامنه است که به عنوان بخش زیر مجموعه‌ای از دامنه‌ی گوگل ساخته شده است. اگر نمی‌دانید هاست چیست می‌توانید مقاله‌ای که در مورد هاست با عنوان هاست چیست و چرا به هاست نیاز داریم را مطالعه کنید.

دامنه چیست و چطور دامنه ثبت کنیم؟

انواع پسوندهای دامنه کدامند؟

دامنه‌ها دارای چندین پسوند هستند که به صورت عمده در ۳ گروه ملی برای هر کشور، بین المللی برای عموم افراد و موضوعی برای دامنه‌های خاص قابل ثبت هستند.

ثبت دامنه ملی

این دامنه‌ها برای هر کشور خاص هستند و عموما شهروندان همان کشور قادر به ثبت آن خواهند بود که در برخی کشورها مانند ایران ضروری است اطلاعات هویتی را برای خرید دامنه ارسال کنید. دامنه کشوری ایران IR. است.

نکته: برخی دامنه‌های ملی کشورها قابلیت ثبت به صورت بین المللی را دارند که عمده دلیل آنها اختصار بودن چنین پسوندهایی برای کارهای خاصی است. مثلا دامنه in. هند که به اختصار به internet اشاره دارد یا دامنه tv. که مربوط به کشور تووالو است و برای شبکه‌های تلویزیونی یا رسانه‌های تصویری می‌توان از آن استفاده کرد.

نوع دیگری از دامنه‌های ملی نیز وجود دارند که با نام دامنه مرتبه سوم شناخته می‌شوند و پسوند آنها بر اساس موضوعی که دارند دو بخشی است. مثلا دامنه co.ir. که برای ثبت دامنه شرکت‌ها یا دامنه ac.ir. برای مراکز آموزشی و دامنه gov.ir. برای مراکز دولتی از این قبیل دامنه‌ها هستند.

ثبت دامنه بین المللی

دامنه‌های بین المللی یا دامنه عمومی برای عموم افراد در سرتاسر دنیا قابل ثبت بوده و لزومی به ارائه مدارک هویتی برای آنها ندارید. اما گاهی اوقات ممکن است برای کاربران ایرانی به دلیل تحریم مشکلاتی پیش آید.

از جمله این دامنه‌ها می‌توان به com.، net.، org. و… اشاره کرد که بیشترین استفاده را دارند. برخی از این دامنه‌ها نیز مانند دامنه ملی دارای مرتبه سوم هستند. به عنوان مثال دامنه com.tr. که توسط کشور ترکیه ثبت می‌شود.

ثبت دامنه موضوعی

این نوع دامنه نیز بر اساس موضوع سایت قابل ثبت هستند. به عنوان مثال برای سایت‌های فروشگاهی می‌توان از دو پسوند shop. یا store. استفاده کرد. یا دامنه‌های travel. و blog. که به ترتیب می‌توان برای سایت‌ها گردشگری و وبلاگ از آنها استفاده نمود.


نکاتی که باید در ثبت دامنه رعایت کنید

نکاتی که باید برای خرید دامنه بررسی کنید عموما شامل این چند نکته اصلی است.

انتخاب دامنه کوتاه و مختصر

سعی کنید برای ثبت دامنه حتما از نام‌ها و عبارات کوتاه استفاده کنید. چرا که هم تایپ کرده آن ساده‌تر است و هم اینکه بهتر در خاطر مخاطبان خواهد ماند. خرید دامنه‌هایی که بیش از ۷-۸ کاراکتر دارند توصیه نمی‌شود.

همچنین از خرید دامنه‌هایی که دارای کاراکتر خط تیره هستند دوری کنید. موضوع مهم دیگر استفاده از نام‌هایی برای کسب و کارهای فارسی است که چند کاراکتر تکراری پشت هم باشند. بهتر است از نامی برای کسب و کار خود استفاده کنید که این مورد پیش نیاید.

همچنین از حروفی مانند چ و ش که در زبان انگلیسی دو کاراکتری می‌شوند بهتر است استفاده نکنید. چرا که هم باعث طولانی شدن نام دامنه می‌شوند و هم اینکه احتمال قرار گیری چند کاراکتر تکراری یا اشتباه در تایپ را دارند.

از دامنه‌هایی که ترکیبی از اعداد و حروف هستند نیز بهتر است استفاده نکنید. این نکات برای دامنه‌هایی است که قرار است کسب و کار شما را تشکیل دهد. مطمئنا دامنه‌هایی که به عنوان کوتاه کننده لینک از آن استفاده کنید ضروری نیست اینطور باشند و هر چه کاراکتر کوتاهی داشته باشند بهتر است.

خرید دامنه با پسوندهای مختلف

وقتی دامنه ای با پسوند ir یا com را برای آدرس اصلی سایت ثبت می‌کنید، حتما بقیه پسوندهای مهم آن را هم بخرید. مثلا پسوندهای net، org، ir، blog و… که احتمالا توسط دیگران ثبت خواهند شد. بیشتر افراد این کار را می‌کنند تا نام کسب و کار خود را ثبت کرده و به همین طریق با شکایت کردن از شما می‌توانند دامنه مهمتان را تصاحب کنند.

از سوی دیگر برخی برای سوء استفاده این کار را کرده و مثلا اگر سایتتان کاربر زیادی داشته باشد، فرمی دقیقا مشابه فرم ورود در سایت شما طراحی کرده و با مهندسی اجتماعی اطلاعات ورود کاربران را دریافت کرده و سواستفاده خواهند کرد.

بررسی فیلترینگ و تاریخچه دامنه

برخی دامنه‌ها از قبل ثبت شده و چه بسا اینکه فعالیت هم داشتند. بیشتر آنها رها شده‌اند که مشکلی از این نظر شاید وجود نداشته باشد؛ اما برخی دچار فیلترینگ شده و همین که دامنه را خریداری کردید متوجه این مسئله خواهید بود که مجبورید بیش از یک ماه درگیر رفع فیلتر آن باشید.

بررسی تاریخچه دامنه از نظر سئو نیز مهم است. زیرا اگر این دامنه اسیر سئو سیاه شده باشد و توسط دیگران لینک اسپم برای آن ثبت شده باشد هیچ سودی برای شما نخواهد داشت.


و اما چطور دامنه ثبت کنیم؟

برای ثبت دامنه کافی است یکی از شرکت‌های معتبر هاستینگ ایرانی را انتخاب کرده و دامنه خود را در آنجا ثبت کنید. شرکت‌هایی که ما برای ثبت دامنه پیشنهاد می‌کنیم را می‌توانید در صفحه لیست شرکت های هاستینگ معتبر مشاهده کرده و علاوه بر این با مراجعه به صفحه هر شرکت کد تخفیف خرید دامنه برای هر کدام را دریافت کنید.

به مرور نحوه ثبت دامنه را در هر یک از شرکت‌های هاستینگ تهیه کرده و در انتهای این آموزش درج می‌کنیم تا با مراجعه به آن هم با نحوه ثبت دامنه آشنا شوید و هم اینکه از کد تخفیف آن شرکت برای ثبت دامنه استفاده کنید.

رای دادن به پست

میانگین آرا: / 5. رای داده شده:

از دست ندهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *