سرور فروشگاهی لیمو هاست سرور اختصاصی و مجازی فراسو
مقالات میزبانی وب

هاست ایران بهتره یا خارجی؟ [بررسی ۸ دلیل]

در این مقاله با مقایسه هاست ایران یا خارج به بررسی مزایا و معایب هر یک از هاست‌های داخلی و خارجی پرداخته و برای سایت‌هایی با کارکرد گوناگون بررسی خواهیم کرد که چه زمان از هاست ایران و چه زمانی از هاست خارجی استفاده کنیم.

هاست ایران بهتره یا خارجی؟ [بررسی 8 دلیل]

در دنیای وب و کسب و کارهای اینترنتی، سرعت سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. به طوری که می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین عواملی که تصمیم‌گیری وب مستران و مدیران سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، سرعت بارگذاری سایت است. به همین دلیل است که «هاست ایران بهتره یا خارجی؟» به یک دغدغه برای مدیران سایت‌ها تبدیل شده است. خصوصا در این برحه زمانی که اختلالات اینترنتی به شدت در اینترنت ایران افزایش داشته است.

تخفیف رایگان در ایمیل شما

بالا بودن این سرعت به لوکیشن سرور بستگی دارد. بنابراین این که لوکیشن سرور در ایران یا خارج از کشور قرار گرفته باشد، میزان سرعت را مشخص می‌کند.

در سال‌های اخیر، با پیشرفت تکنولوژی و توسعه زیر ساخت‌ها در حوزه فن‌آوری اطلاعات، زمینه راه‌اندازی سرویس‌های هاست در داخل ایران توسط شرکت‌های هاستینگ فراهم شده است. با توجه به این امر، مدیران مشاغل و کسب و کارهای اینترنتی، به استفاده از هاست‌های داخل ایران روی آورده‌اند.

ما سعی کرده‌ایم در ادامه این مقاله از وبلاگ تخفیفاتو به شرح استفاده از هاست ایرانی و خارجی بپردازیم و در پایان به این نتیجه برسیم که هاست ایران بهتر است یا خارج؟

هاست ایران بهتره یا خارجی؟

برای اینکه به این سوال اساسی پاسخ مناسبی بدهیم، بایستی موارد زیر را در نظر بگیریم.

مطالعه روی بازار هدف و کاربران

توجه به بازار هدف و کاربران هر کسب ‌و‌ کار اینترنتی، در انتخاب هاست مناسب نقش مهمی ایفا می‌کند. چنان‌چه کاربران بازار هدف شما در داخل ایران قرار دارند و به دنبال جهانی کردن کسب و کار خود نیز نیستید؛ بهتر است از سرورهای داخلی استفاده کنند. بنابراین در صورتی که کاربران داخلی، بخش بزرگی از بازدیدکنندگان وب‌سایت شما را تشکیل می‌دهند؛ توصیه ما به شما، استفاده از هاست ایرانی است.

هاست ایرانی در داخل ایران قرار دارد. به همین دلیل به کاربران نزدیک‌تر است و موجب افزایش دو تا سه برابری سرعت آپلود سایت خواهد شد. از طرفی، به دلیل میزبانی از این هاست در داخل ایران، با مشکل تحریم و فیلترینگ مواجه نیستید. بنابراین با توجه به اختلالات اینترنتی اخیر و محدود شدن دسترسی به فیلتر شکن‌ها، اگر بازار هدف شما در در داخل کشور قرار دارد، استفاده از هاست ایرانی گزینه مناسب‌تری است. در صورت استفاده از هاست ایرانی، می‌توان برای کاربران خارج از کشور نیز از cdn خارجی استفاده کرد.

مسائل امنیتی

همان‌طور که می‌دانید تحریم‌ها موجب به وجود آمدن مشکلاتی در فضای اینترنت ایران شده‌اند. عدم دسترسی شرکت‌های هاستینگ به نسخه اصلی نرم افزارها یکی از این مشکلات به شمار می‌رود. به دنبال این مشکل، استفاده از نسخه های کرک شده نرم افزارها، موجب پایین آمدن امنیت هاست ایرانی شده است.

از طرفی، با توجه به مشکلات منابع انرژی در ایران برای تامین برق دیتا سنترها، cdn های ایرانی ممکن است به یک‌باره از دسترس خارج شوند. اخیرا چنین مشکلی موجب شد یکی از شبکه ها برای چندین ساعت متوالی قطع شود.

هاست ایران یا خارج برای درگاه پرداخت
هاست ایران برای درگاه پرداخت

استفاده یا عدم استفاده از درگاه پرداخت

اگر که نیاز به استفاده از درگاه‌های بانکی داخلی در سایت خود دارید؛ بهتر است از هاست ایرانی استفاده کنید. این امر سرعت بیش‌تر و عملکرد بهتر سایت را به همراه دارد. در واقع برای سایت‌های فروشگاهی، قرار گرفتن درگاه‌های پرداحت بر روی هاست خارجی، باعث اختلال در عملکرد سایت می‌شود. بنابراین بهتر است از هاست ایرانی استفاده کنید.

در صورتی‌که از هاست خارجی استفاده می‌کنید از درگاه واسطی نظیر زرین پال بهره بگیرید تا دچار مشکل نشوید. برای سایت‌های غیر فروشگاهی که نیازی به استفاده از درگاه پرداخت وجود ندارد، می‌توان از هاست خارجی استفاده کرد.

رفتار گوگل و تاثیر هاست ایران یا خارج در سئو سایت

یکی از ابهاماتی که صاحبان کسب‌ و‌ کارهای اینترنتی با آن مواجه هستند؛ میزان تاثیر مکان سرور بر روی رتبه سایت آن‌ها در موتورهای جستجو می‌باشد.

همان‌طور که می‌دانید، سرورهای جستجوگری نظیر گوگل در خارج از ایران قرار گرفته است، بنابراین بدیهی است که دستیابی به سایت‌هایی که بر روی هاست خارجی قرار گرفته‌اند، برای گوگل آسان‌تر خواهد بود. از طرفی آپتایم پایین و اختلال‌هایی که در دیتاسنترهای ایرانی به وجود می‌آید، مشکلاتی برای سئو سایت ایجاد خواهد کرد. همه این عوامل، باعث تاثیر منفی استفاده از هاست ایرانی بر روی سئو سایت می‌شوند. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید؛ اگر که دیتاسنتر ایرانی عملکرد خوبی داشته باشد، نزدیکی کاربران به سرور، تاثیر مثبت بر روی سئو می‌گذارد.

همچنین سرعت لود سایت نیز به دلیل این نزدیکی مسافت، برای کاربران ایرانی بیشتر خواهد بود. این عامل از نظر سئو یک امتیاز محسوب می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده، اهمیت دادن گوگل به محلی سازی، می تواند تاثیر مثبتی بر روی رتبه سایت شما در این موتور جستجو بگذارد. بنابراین اگر از هاست خارجی استفاده می‌کنید، می‌توانید به همراه آن، از cdn های ایرانی برای بهبود سئو سایت خود استفاده کنید.

آپتایم و منابع سرویس

به دلیل به وجود آمدن برخی مشکلات نظیر اختلال در منبع انرژی و قطعی برق، تحریم‌ها و عدم دسترسی به نرم ‌افزارهای اصلی و استفاده از نسخه کرک شده آن‌ها، اختلالات موجود در اینترنت ایران و … که در بالا ذکر شد، آپتایم هاست ایرانی در مقایسه با هاست خارجی، بسیار ضعیف‌تر است.

آپتایم بالای هاست ایران یا خارج
آپتایم هاست ایران بهتر است یا خارج؟

از سوی دیگر، پایین بودن منابع سرویس هاست ایرانی و استفاده از تجهیزات قدیمی و استوک، موجب ایجاد اختلالاتی در سایت‌های موجود بر روی سرورهای داخلی خواهد شد. این درحالی است که در هاست‌های خارجی از سخت افزارها و نرم افزارهای به روز و استاندارد استفاده می‌شود.

ترافیک نیم بها هاست ایرانی

امروزه با افزایش رقابت در میان تامین کنندگان سرویس هاست ایرانی، سیاست‌های قیمت‌گذاری تغییر کرده است و شرکت‌های هاست داخلی برای کاربران ترافیک نیم بها در نظر گرفته‌اند. این تسهیلات می‌تواند برای سایت‌های فروش محصولات دیجیتال یا سایت‌های دانلود، مناسب باشد و موجب افزایش بازدید و جذب مشتری شود. زیرا کاربران ترجیح می‌دهند به منظور کاهش ترافیک مصرفی از سایتی با ترافیک نیم بها برای دانلود استفاده کنند.

عدم رعایت کپی رایت در هاست های ایرانی

چنان‌چه کسب و کار اینترنتی شما با ارائه فایل‌ها یا محصولات دارای حق کپی رایت، گره خورده است؛ پیشنهاد ما به شما استفاده از هاست ایرانی است. دلیل این امر این است که اگر از هاست خارجی استفاده کنید، کاربران مخاطب شما و صاحب امتیاز محصول، تخلف وب‌سایت شما را گزارش می‌دهند. در این صورت، به دلیل عدم رعایت قانون کپی رایت، وب‌سایت شما توسط دیتا سنتر مسدود خواهد شد.

عدم رعایت کپی رایت در هاست ایران
عدم رعایت کپی رایت در هاست ایران

این در حالی است که در هاست ایرانی، هیچ اهمیتی به این موضوع داده نمی‌شود. به طوری که ما این مورد را در سایت‌های فروش قالب و افزونه‌های وردپرس به روشنی می‌بینیم. در این سایت‌ها، با وجود اینکه هاست سایت خارج از کشور قرار دارد، از سرور هاست ایرانی برای نگهداری فایل‌ها استفاده می‌شود.

پشتیبانی و قیمت هاست

برای پرداخت بهای هاست خارجی باید از ارزهای رایج استفاده کرد. همین امر موجب ارزان‌تر بودن قیمت هاست‌های داخل ایران نسبت به هاست خارجی می‌باشد. البته هزینه اتصال به اینترنت و استفاده از پهنای باند مناسب در ایران از بسیاری کشورهای دیگر، بیش‌تر است و این عامل نیز بر روی قیمت نهایی استفاده از هاست تاثیر می‌گذارد. به طور کلی، در گذشته استفاده از هاست ایران به مراتب ارزان‌تر از هاست خارجی بود، اما امروزه به دلیل افزایش هزینه‌ها در ایران و بالا رفتن نرخ ارز، این قیمت به شدت افزایش یافته است.

بنابراین اگر بین هاست ایرانی و خارجی مقایسه‌ای از نظر قیمت نسبت به کیفیت داشته باشیم، با توجه به این که در خارج از کشور، مخصوصا کشورهای پیشرفته، دسترسی به سخت افزار‌های سرور با قیمت بسیار مناسب امکان پذیر است. همچنین مشکلات سخت افزاری در هاست خارجی توسط دیتاسنترهای خارجی بهتر و با سرعت بیشتری، بررسی و رفع می‌شوند؛ می‌توان چنین نتیجه ‌گیری کرد که قیمت هاست خارجی نسبت به کیفیت سرویس ارائه شده، مناسب‌تر است.

جمع بندی نهایی

با توجه به مطالب ذکر شده، در نهایت این نیاز کلی کسب و کار اینترنتی شما است که تعیین می‌کند از چه هاستی استفاده کنید. ممکن است تصور کنید استفاده از هاست ایرانی موجب افزایش سرعت بارگذاری سایت شما خواهد شد، اما چنین نیست و در صورتی که از هاست خارجی با کیفیت استفاده کنید، باز هم از سرعت لود مناسبی بهره خواهید برد. با توجه به مشکلات عدیده‌ای که برای هاست ایران ذکر شد، در صورت استفاده، باید تمام این مشقت‌ها را به جان خرید و با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کرد.

بنابراین چنان‌چه سایت سازمانی یا دولتی ندارید و مجبور به استفاده از هاست داخلی نیستید؛ پیشنهاد ما به شما استفاده از هاست خارجی است. هاست خارجی به دلیل کیفیت و سرعت بالاتر و همچنین سئوی بهتر، گزینه مناسب‌تری نسبت به هاست ایرانی می‌باشد. اگر برای شما دستیابی آسان کاربران ایرانی به سایت اهمیت زیادی دارد، می‌توانید از یک دیتا سنتر ایرانی استفاده کنید.

برای انتخاب مناسب‌ترین هاست ایران و خارج نیز می‌توانید با مراجعه به پست بهترین شرکت های هاستینگ ایرانی با بیش از ۱۰ شرکت برتر ارائه دهنده خدمات هاست ایرانی که سرورهای خود را با لوکیشن ایران و خارج ارائه می‌دهند آشنا شوید.

علاوه بر این با مراجعه به صفحه کد تخفیف جدید به ده‌ها شرکت ایرانی در زمینه هاست و دامنه دسترسی خواهید داشت که با دریافت کد تخفیف رایگان از این شرکت‌ها می‌توانید خرید خود را با قیمت ارزان‌تری انجام دهید.

هاست ایران بهتره یا خارجی؟

از نظر سئو خرید هاست ایران در هر کشوری در مقایسه با هاستی که خارج از آن کشور قرار دارد بهتر است. زیرا موقعیت کاربران نزدیک‌تر است. اما در ایران چون زیاد اینترنت را قطع می‌کنند و دارای اختلال شدید است این موضوع زیاد جالب نیست.

چرا نباید از هاست ایران استفاده کنیم؟

بخاطر قطعی که هاست ایران دارد، دسترسی موتورهای جستجو مثل گوگل با مشکل مواجه هست و همین مسئله باعث افت رتبه سایت شما می‌گردد. پس منطقی است که هاست خارج انتخاب بهتری است. برای افزایش سئو نیز می‌توانید از یک CDN داخلی که مناسب باشد استفاده کنید.

چرا استفاده از هاست خارجی بهتر است؟

هاست خارجی در دیتاسنترهایی با سخت افزار به‌روز و سرعت شبکه بالا قرار دارد. همچون هتزنر آلمان یا OVH فرانسه که بهترین کیفیت را از نظر هاست اروپایی دارند. برای همین موتورهای جستجو دسترسی کاملی به سایت شما جهت خزش و ایندکس صفحات خواهند داشت.

رای دادن به پست

میانگین آرا: / 5. رای داده شده:

از دست ندهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *