سرور فروشگاهی لیمو هاست سرور اختصاصی و مجازی فراسو
مقالات میزبانی وب

دامنه com بهتر است یا IR؟ (راهنمای کامل)

دامنه com بهتر است یا IR؟ (راهنمای کامل)

اگه قراره که یه دامنه ثبت کنین و سر این دوراهی قرار گرفتین که دامنه com بهتر است یا IR؟ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشین، تا بتونین در نهایت انتخاب خوبی رو برای ثبت دامنه خودتون داشته باشید.

تخفیف رایگان در ایمیل شما

دامنه های IR و com تفاوت‌های بسیار زیادی باهم دارند و جزو رایج‌ترین دامنه‌هایی هستند که اکثر سایت‌هایی که می‌بینیم با اون‌ها ثبت شدن.

قبل از اینکه بخوایم نکات فنی و پیچیده این دامنه‌ها رو بررسی کنیم بهتره که از تفاوت‌های مهم اون‌ها آگاه بشیم‌. مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با تفاوت این دو دامنه وجود داره اینه که پسوند این دو دامنه کاملاً متفاوت‌اند.

  • Com از کلمه انگلیسی commercial میاد که به فارسی یعنی تجاری، و معمولاً سایت‌هایی که از پسوند کام استفاده می‌کنند مجموعه‌هایی هستند که فعالیت تجاری دارن و اگه بخوایم بهتر بگیم باید بگیم که اکثر شرکت‌ها برای وب سایت‌های خودشون از پسوند com استفاده می‌کنن. البته امروزه این باور به وجود اومده که پسوند com یک پسوند بین المللیه و برای سایت‌های تجاری صرفاً استفاده نمی‌شه و هر کسی که دوست داشت می‌تونه از این دامنه برای سایت خودش استفاده کنه.
  • پسوند ir مخفف ایران خودمونه و یعنی شما وقتی که برای سایتتون این پسوند رو انتخاب کردید، یعنی ترجیح می‌دید که از یک دامنه ملی برای سایتتون استفاده کنید.

ایران جزو معدود کشورهاییه که دامنه ملی داره و این باعث شده که اکثر سایت‌های ایرانی بتونن توی گوگل رتبه خوبی کسب کنند‌. نکته جالب اینه که سایت های با پسوند ir می‌تونن فعالیت بین‌المللی هم داشته باشن و ملی بودن دامنه به معنای ایجاد محدودیت برای این سایت‌ها نیست.

مزایا و معایب دامنه com

مزایا و معایب دامنه COM

دامنه اینترنتی دات کام جز محبوب‌ترین دامنه‌های اینترنتی در سطح جهان محسوب می‌شه. این دامین در ابتدا فقط برای سایت‌های تجاری استفاده می‌شد اما امروزه برای سایت‌های مختلف و متنوع از این دامین استفاده می‌شه و همین مسئله باعث شده که به عنوان یک دامنه بین المللی شناخته بشه.

اگه بخوایم در مورد مزایا و معایب دامین کام صحبت بکنیم می‌تونیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم؛

مناسب استفاده بین المللی و رسمی

وقتی این سوال برای افرادی که قصد تأسیس سایت رو دارن به وجود میاد که دامنه com بهتر است یا IR مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با مزایای دامنه کام می‌تونیم به اون اشاره کنیم اینه که این دامنه برای استفاده بین‌المللی و رسمی مناسب‌تره. این یعنی اگه قصد دارید از سایتتون استفاده گسترده‌تری داشته باشین و به عنوان یه سایت بین المللی اون رو به گوگل عرضه بکنید بهتره که دامنه کام رو انتخاب کنید‌.

تلفظ ساده و بهتر

در اکثر موارد افراد به صورت شفاهی آدرس سایت خودشون رو به بقیه معرفی می‌کنن و هر چقدر که تلفظ آدرس سایت آسون تر باشه، بهتر توی ذهن‌ها می‌مونه و به خاطر سپرده می‌شه. دامنه کام در مقایسه با آی‌آر تلفظ خیلی آسونی داره و اکثر سایت‌هایی که با این دامنه ثبت می‌شن، به راحتی به ذهن‌ها سپرده می‌شن.

قیمت بالاتر

شاید بشه یکی از عیب‌های دامنه کام رو قیمت بالای اون دونست، طبیعتاً دامنه ir به خاطر ملی بودنش قیمت خیلی مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌‌تری نسبت به کام داره و اگر شما توانایی و قدرت خرید دامین کام رو ندارید، آی‌آر گزینه بهتریه. در واقع صرف نظر از قیمت، این دامنه هیچ عیب دیگه‌ای نداره.

امنیت بالاتر و ناشناس ماندن

بعد از اینکه اتحادیه اروپا قوانین GDPR رو وضع کرد، به کلی هویز دامنه‌های بین المللی مخفی شده و اطلاعاتی از مالک اون‌ها در دسترس نیست.

امنیت دامنه کام به قدری بالاست که اصلاً کسی نمی‌تونه به راحتی توی ایران از شما شکایت کنه و دامنه رو تصاحب کنه‌. پس اگه شما دامنه کام رو انتخاب کنین، از لحاظ امنیتی خیالتون راحته که دچار چنین چالش‌هایی نمی‌شید.

مزایا و معایب دامنه IR

مزایا و معایب دامنه IR

دامنه ir یک دامنه کاملاً ملی می‌باشد و مخفف عبارت ایران است. تمام سایت‌هایی که دامنه ir دارند در کشور ایران فعالیت می‌کنند و این دامنه برای سایت‌های خارجی و بین‌المللی کاربردی ندارد.

این دامنه هم مانند دامین کام مزایا و معایب خاص خود را دارد که آگاهی از این موارد موجب می‌شود تا شما بتوانید مناسب‌ترین دامین را بر اساس اولویت‌های ذهنی خود برای سایتتان انتخاب کنید.

محدودیت در استفاده از ابزارهای خارجی به دلیل تحریم

اگه شما دامنه ir رو برای سایت‌تون انتخاب کنید، ممکنه بخاطر تحریم‌هایی که وجود داره، دچار چالش بشید و نتونید از ابزارهای کاربردی مختلف استفاده داشته باشید. مثلا بعضی از ابزارها مثل گوگل ادز هستن که برای مدیریت سایت، تبلیغات و آنالیز کاربرد دارن و مورد استفاده قرار می‌گیرن.

هزینه بالا برای خرید SSL

جالبه بدونید که هزینه دامنه‌های ir برای خرید SSL خیلی بالاست. SSL ها تاثیر مثبت زیادی روی سایت دارن. مثلا، به افزایش امنیت سایت با رمز نگاری کمک می‌کنن، می‌تونید با اون‌ها نماد الکترونیکی دو ستاره دریافت کنید، باعث بالا بردن ضریب اعتماد‌سازی بین کاربرها می‌شه و از همه مهم‌تر، به بهبود رتبه سایت شما هم کمک می‌کنه.

قیمت خرید ssl برای دامنه ir

نکته‌ی قابل توجه دیگه‌ای که وجود داره، اینه که اگه ssl رو از پشتیبانی wildcard خریداری کنید، هزینه شما چند برابر افزایش پیدا می‌کنه. دلیل این افزایش هزینه هم اینه که زیردامنه نامحدود داره در عین حال که از ir پشتیبانی می‌کنه!

امنیت کمتر و امکان سلب امتیاز

از اونجایی که دامنه ir از صفر تا صد فعالیتش توی ایران هست و ملزم به انجام احراز هویت هستید، به راحتی یه شرکت خصوصی، شرکت دولتی یا حتی یه نهاد، می‌تونه از شما شکایت کنه و دامنه رو از دست بدید.

اما برای دامنه com این موضوع، صرفا محدود به برندهای تاپ می‌شه و وقتی پیش میاد که ممکنه مشتری‌ها یا نهادها سایت شما رو با برندهای تاپ اشتباه بگیرن و اقدام کنن. اما در کل، چنین چالشی برای دامنه بین المللی کام خیلی خیلی کم‌تر رخ می‌ده.

حالا دامنه COM بهتر است یا IR؟

تقریبا با وجود فاکتورهایی که توی این مقاله بررسی شدن، می‌تونید الان بهتر در این باره تصمیم بگیرید که دامنه com بهتره یا IR؟

با وجود نکات و جزئیاتی که در رابطه با هر دامنه گفته شد، تصمیم نهایی با شماست که کدوم رو برای سایت خودتون انتخاب کنید. اگه اکثریت مشتری‌هاتون توی ایران هستن و چندان فعالیت بین المللی ندارید، دامنه ir برای شما خوبه، اما اگه مشتری‌های زیادی در خارج از ایران هم دارید و فعالیت‌های بین المللی رو هم دنبال می‌کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از دامنه com هست.

دامنه کام با توجه به مسائل مربوط به تحریم و امنیت، خیلی کاربردی‌تر و بهتره و از طرف دیگه با وجود نگاه و فرهنگی که توی کشور ما هست، دامنه کام محبوبیت بالاتری داره و برای سایت شما انتخاب شیک‌تری به حساب میاد.

سایت تخفیفاتو به عنوان یه سایت معتبر در حوزه ارائه کد تخفیف برای خرید انواع هاست و دامنه فعالیت می‌کنه. شما می‌تونید با ثبت نام توی این سایت و ثبت ایمیل‌تون، به موقع از کد تخفیف‌های مختلف باخبر شید. تخفیفاتو برای خرید یه دامنه با قیمت بهتر بهتون کمک می‌کنه.

اگه توی قسمت کادر جستجوی سایت، کلمه دامنه رو سرچ کنید و یا به قسمت کد تخفیف خرید دامنه مراجعه کنید و از شرکت‌های معتبر هاستینگ ایرانی، کد تخفیف برای ثبت دامنه دریافت کنید. اگه در این زمینه از قبل تجربه‌ای داشتید هم خوشحال می‌شیم که در قسمت نظرات این تجربه مفید رو با ما به اشتراک بذارید.

رای دادن به پست

میانگین آرا: / 5. رای داده شده:

از دست ندهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *