سرور فروشگاهی لیمو هاست سرور اختصاصی و مجازی فراسو
مقالات میزبانی وب

هاست چیست و چرا به هاست نیاز داریم؟

هاست چیست و چرا به هاست نیاز داریم؟

تا به حال به این فکر کردید وقتی وارد سایتی می‌شوید، این اطلاعات از کجا دریافت می‌شوند؟ آیا اصلا می‌دانید که سایت چگونه ساخته می‌شود و برای راه‌اندازی آن به دامنه و هاست نیاز داریم؟ شاید هم همین حالا بپرسید که اصلا دامنه و هاست چیست؟

تخفیف رایگان در ایمیل شما

جای درستی قدم گذاشته‌اید؛ ما در این مقاله قصد داریم به چیستی هاست پرداخته و شما را با مفهوم کلی خدمات میزبانی وب آشنا کنیم. اگر هنوز تجربه‌ای در زمینه خرید هاست و دامنه ندارید، تا پایان این مقاله همراهمان باشید. در هدف و رسالت ما در تخفیفاتو این است که با آموزش درست راهنمای شما در خدمات میزبانی وب باشیم و با ارائه کد تخفیف شرکت های هاستینگ مختلف تجربه خرید ارزانی را برایتان رقم بزنیم.

سرور چیست و چه مشخصاتی دارد؟

پیش از اینکه به سراغ اصل موضوع برویم باید با مفهومی به نام سرور آشنا شوید. شاید با شنیدن نام سرور به یاد این موضوع بیفتید که «اینکه در میان هجمه خبرهای دنیای تکنولوژی می‌شنویم سرورهای سایت X داون شدند یعنی چه؟»

سرور چیست و چه فرقی با هاست دارد

سرور در واقع یک سیستم سخت افزاری مشابه کامپیوتر ماست. هر چیزی که درون کیس یا لپ تاپ ما همچون CPU، رم، هارد، سیستم خنک کننده و مادربورد قرار دارد را در سرور نیز مشاهده می‌کنیم. اما تقاوت فاحشی که سرور با سیستم کامپیوتری معمولی دارد در دو چیز است:

  1. بر خلاف کامپیوتر سرور همیشه متصل به برق بوده و روشن است.
  2. باز هم بر خلاف کامپیوتر سرور همیشه متصل به اینترنت بوده و باید در دسترس باشد.

شاید بپرسید دلیلش چیست؟

احتمالا درست حدس زده باشید. اطلاعات تمامی سایت‌ها روی هاردهای این سرورها ذخیره می‌شوند. وقتی ما وارد سایتی می‌شویم درواقع در حال دسترسی به هارد این سرورها هستیم که با سطح دسترسی که برای ما ایجاد کرده‌اند محتوای سایت‌ها را می‌بینیم.

پس روشن است که وقتی متصل به برق نبوده و روشن نباشند یا متصل به اینترنت نباشند ما از طریق راه دور ارتباطی با آنها نداریم که در این صورت سایتی هم در دسترس نیست که بتوانیم محتوایی از آن ببینیم.

هاست چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

حال که با مفهوم کلی سرور آشنا شدید، نوبت این شده تا با هاست آشنا شوید. هاست یا Hosting در زمره خدمات میزبانی وب است. یعنی چیزی مشابه همان سرور است با این تفاوت که وقتی نام هاست روی آن گذاشته می‌شود، به این معنی است که اولا ما مالکیتی روی آن نداریم و ثانیا به عنوان یک فضای اجاره‌ای باید به آن نگاه کنیم. درست بر اساس معنی لغوی آن که Hosting به معنای میزبانی کردن است.

اگر هنوز هم نمی‌دانید هاست چیست آن را ساده‌تر می‌کنیم. گفتیم که سرور یک کامپیوتر است که ۲۴ ساعته روشن بوده و متصل به اینترنت است. مسلما سایت‌های کوچک نیازی به این ندارند که هارد با فضای چند ترابایت یا پردازنده و رم با مشخصات بالا را داشته باشند. چرا که نه ترافیک آنچنانی دارند و نه اینکه فایل‌های زیادی دارند که روی این سخت افزارها قرار گیرد.

پس شرکت‌های هاستینگ با استفاده از نرم افزارها این سرور را به صورت مجازی به چند بخش تقسیم می‌کنند. به عنوان مثال بر روی یک هارد ۱ ترابایتی با تقسیم شدن به ۱۰۰ بخش مساوی:

  • هر بخش به ۱۰.۲۴ گیگ تقسیم می‌شود.
  • پردازنده CPU هر چقدر که فرکانس و قدرت داشته باشد به صورت اشتراکی به ۱۰۰ بخش تقسیم می‌شود.
  • حافظه رم با هر مقداری مانند ۶۴ گیگ که باشد با تقسیم به ۱۰۰ بخش چیزی حدود ۶۴۰ مگابایت خواهد بود.

بنابراین می‌توان هر یک از این بخش‌ها را در اختیار یک وب‌سایت قرار داد. مثلا وبسایت شخصی فردی با نام Raymen روی بخش اول، وب سایت شرکت X روی بخش بعدی و به همین ترتیب این بخش‌ها به فروش رفته و هر کدام در اختیار یک سایت قرار می‌گیرد.

پس وقتی کسی از شما سوال پرسید که هاست چیست می‌توان اینطور پاسخ داد که هاست فضایی محدود یا تقسیم شده از کل فضا و منابع یک سرور است که هر سایت روی یکی از این فضاها قرار دارد. هر یک از این سایت‌ها به صورت اشتراکی به منابع این سرور دسترسی دارند و به نوعی مثل این است که همه سایت‌های روی یک سرور، مانند یک مسافرت دوستانه هزینه‌ها را به صورت دونگی پرداخت می‌کنند تا یک سرور داشته باشند و هر کدام کار خود را انجام دهد.

هاست و سرور چه فرقی دارند؟

همانطور که گفته شد هاست بخش تقسیم شده‌ای از سرور است. هر سرور می‌تواند بر اساس تقسیم بندی که صورت گرفته چند هاست را در خود داشته باشد. لزوما هاست‌ها منابع و فضای یکسانی ندارند اما شرکت های هاستینگ برای اینکه بهتر قادر به مدیریت سرویس‌ها باشند به صورت عادلانه همه بخش‌ها را تقسیم کرده و بخشی از فضا را به عنوان فضای اضافی در نظر می‌گیرند تا به صورت جدا برای مشتریانی که نیاز به فضا و منابع بیشتری دارند بفروشند؛ بدون اینکه نیاز به تغییر سرور داشته باشند.

هاست را می‌توان به نوعی لیوان‌های چای یا قهوه درون یک سینی در نظر گرفته و آن سینی را سرور در نظر بگیریم. فضایی بزرگ که به چند بخش تقسیم شده و هر بخش به صورت اشتراکی به مقدار تعیین شده‌ای از منابع رم، پردازنده و فضا دسترسی دارند و اگر بیشتر از آن بخواهند باید هزینه بیشتری پرداخته شود.

هاست چیست و انواع هاست کدامند؟

انواع هاست کدامند؟

حال که دانستید هاست چیست شاید بپرسید که انواع هاست به چند دسته تقسیم می‌شود؟ سوال درستی در ذهنتان نقش بسته است.

پیش از اینکه به معرفی انواع هاست بپردازیم، باید بدانید که یک دسته بندی با اولویت بالاتر در این مورد نیز وجود دارد که شامل هاست لینوکس و هاست ویندوز است. تقسیم بندی هاست بر اساس این نوع مربوط به سیستم عامل است که هاست‌های ویندوزی برای برنامه نویسی asp مناسب هستند. در غیر این صورت باید از هاست لینوکس استفاده کنید که متداول‌ترین نوع هاست است.

هاست ها با توجه به مورد استفاده ای که دارند به چند گروه تقسیم می‌شوند که می‌تواند بر اساس منابع تخصیص داده شده، تعداد سایت روی هر سرور و همچنین استفاده برای کاربردها یا بخش‌های خاصی دسته بندی شود.

هاست اشتراکی

این نوع هاست متداول‌ترین است که برای سایت‌های تازه ساخته شده یا سایت‌هایی با موضوعات خاص مانند سایت شخصی، سایت رزومه، سایت معرفی نمونه کارها و… مناسب است.

سرورهایی که دارای این نوع هاست هستند اصولا تعداد سایت زیادی را میزبانی می‌کنند که شاید به بیش از صدها عدد هم برسد. به همین دلیل فضا و منابع کمتری را دارند که برای سایت‌هایی با بازدید کم مناسب هستند.

اصولا بهتر است سایت‌هایی که روزانه بازدید در حد ۲۰۰ تا ۴۰۰ نفر دارند از این هاست استفاده کنند. البته این موضوع صرفا بر اساس تعداد بازدید است. اگر سایتتان فروشگاهی است یا باید در حال پردازش باشد احتمالا به خوبی پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود.

هاست نیمه اختصاصی یا هاست مدیریت شده

یکی دیگر از انواع هاست است که مشابه همان هاست اشتراکی است اما با این تفاوت که منابع بیشتری را در اختیار قرار می‌دهد. در این مدل هاست ۳ اصل مهم وجود دارند:

  1. تعداد سایت میزبانی شده روی سرور کمتر است. شاید نهایتا به ۱۰۰ عدد سایت محدود شده یا در برخی موارد به ۱۰ سایت محدود شده باشد.
  2. منابع سخت افزاری رم، پردازنده و هارد بیشتر است؛ چرا که سایت‌هایی با پردازش بالا را میزبانی خواهند نمود.
  3. منابع به شکلی تقسیم می‌شوند که مصرف بالای سایت خاصی روی دیگر سایت‌ها تاثیر نگذارد. همچنین از ابزارهای مختلفی به منظور جلوگیری از کارهای مخرب همچون حملات سایبری آنتی دیداس پشتیبانی می‌کنند.

این مدل هاست بیشتر بر اساس نوع برنامه نویسی سایت و نرم افزار نیز دسته‌بندی می‌شوند که مهم‌ترین آنها در این روزها شامل هاست‌های زیر است.

  • هاست وردپرس و ووکامرس مناسب برای سایت‌های شرکتی و فروشگاهی بر پایه وردپرس.
  • هاست لاراول مناسب برای سایت‌هایی که با برنامه نویسی PHP و این کتابخانه ساخته شده باشند.
  • هاست پایتون مناسب برای سایت‌هایی که با برنامه نویسی python ساخته شده‌اند.

بیشتر سایت‌هایی که نیاز به پردازش متوسط رو به بالا دارند از این هاست استفاده می‌کنند. همچنین سایت‌هایی که پیش از این از هاست اشتراکی معمولی استفاده می‌کردند، بعد از چند ماه به دلیل افزایش بازدید و نیاز به منابع بالاتر باید از این نوع هاست استفاده نمایند.

سرور مجازی

سرور مجازی یا همان VPS نوع دیگری از خدمات میزبانی وب است که نسبت به هاست قبلی منابع بیشتری در اختیار قرار می‌دهد. این مدل میزبانی وب برای کسانی که نیاز به نرم‌افزار خاص یا استفاده از ابزارهای خاصی برای مدیریت سایت خود دارند مناسب است.

به عنوان مثال در همان نمونه هاست وردپرس یا هاست اشتراکی معمولی احتمالا شما افزونه خاصی داشته باشید که نیاز است با یک اکستنشن خاصی کار کند. اما برخی شرکت‌ها به دلیل مسائل امنیتی این نوع اکستنشن‌ها را به صورت عمومی در اختیار قرار نداده و بر روی بستر سرور مجازی یا سرور اختصاصی ارائه می‌کنند.

در چنین شرایطی شما باید از سرور مجازی استفاده کنید. در سرور مجازی هم منابه به صورت اشتراکی است و تفاوت فاحش دیگری که دارد در این است که برخی منابع به صورت مجازی سازی شده تقسیم بندی شده‌اند. به عنوان مثال شاید رم سخت افزاری سرور روی ۶۴ گیگ قرار داشته باشد، اما ۶۴ گیگ رم دیگر به صورت مجازی سازی شده روی آن کانفیگ شده است.

سرور اختصاصی

این مدل هاست به صورت اختصاصی است و صرفا در اختیار یک سایت یا بهتر است بگوییم یک مشتری خواهد بود؛ چرا که شما می‌توانید بر روی سرور اختصاصی از چند دامنه نیز استفاده کنید.

سرورهای اختصاصی کلیه منابعی که در اختیار قرار دارند را در اختیار یک مشتری قرار می‌دهند و مدیریت کامل آن نیز در اختیار مشتری قرار دارد. می‌تواند بسته به نیاز خود از هر سیستم عامل و نرم افزاری روی آن استفاده کرده و شخصی سازی و کنترل کاملی روی آن دارد.

این نوع خدمات هاستینگ در زمره خدمات هاست اشتراکی نیست و سرور به صورت کامل در اختیار یک مشتری قرار دارد. شما می‌توانید مدیریت آن را خود بر عهده داشته باشید یا اینکه از شرکت هاستینگ بخواهید که با پرداخت هزینه مدیریت و نگهداری آن را برای شما انجام دهد.

سرور ابری یا کلود هاستینگ

این نوع هاست را می‌توان به نوعی هم اشتراکی و هم اختصاصی تلقی کرد. چرا که امکان میزبانی سایت چندین مشتری روی آن فراهم است و یک مشتری خاص نیز می‌تواند از اینگونه میزبانی وب استفاده کند.

تفاوت اصلی این هاست از نامش مشخص است. میزبانی به صورت ابری یا کلود است. به این معنی که چندین سرور در چندین دیتاسنتر در نقاط مختلف دنیا می‌توانند وجود داشته باشند که سایت به یک سرور اصلی متصل است و هر داده‌های که روی سایت قرار می‌گیرد به صورت لحظه‌ای روی سرورهای دیگر نیز کپی گرفته می‌شود.

حال هر زمان مشکلی برای سرور اصلی رخ دهد یا اینکه منابع دیگر پاسخگوی پردازش نباشند، کاربر اطلاعات را از سرورهای دیگر دریافت می‌کند. علاوه بر این امکان لود داده‌ها به صورت CDN بر روی این نوع میزبانی نیز فراهم است. یعنی هر کاربر بر اساس موقعیت جغرافیایی بتواند داده‌ها را از نزدیک‌ترین سرور دریافت نماید.

مزیت اصلی این مدل سرویس آپتایم فوق‌العاده بالای آن است که مناسب سایت‌هایی با پردازش‌های حساس نظیر پردازش مالی هستند.


نوع دیگری از هاست وجود دارند که مخصوص میزبانی سایت نبوده و برای موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال هاست دانلود که فاقد دیتابیس بوده و فقط برای میزبانی فایل‌های حجیم است یا هاست ایمیل که مخصوص میزبانی ایمیل بوده و امکان میزبانی سایت روی آن را ندارید.

نوع دیگری از خدمات میزبانی وب نیز وجود دارند که در گروه نمایندگی هاست قرار دارند. این نوع نیز هاست اشتراکی هستند با این تفاوت که مناسب برای طراحان سایت است تا بتوانند با نام و برندینگ خود میزبانی سایت مشتریان خود را نیز داشته باشند. معمولا در سرویس‌های هاست نمایندگی امکان میزبانی ۲۵ تا گاها ۵۰ سایت فراهم است.

چطور هاست بخریم؟

شما برای خرید هاست کافی است ابتدا یک دامنه داشته باشید. اگر دامنه ندارید در همان مراحل خرید هاست می‌توانید دامنه خود را نیز از شرکتی که هاست می‌خرید نیز خریداری کرده و ثبت کنید.

دامنه همان آدرس اینترنتی شما است که متصل به هاست(آی‌پی سرور) شده و از طریق ارسال درخواست به صورت DNS داده‌ها را از سرور دریافت می‌کند.

شرکت‌های هاستینگ مختلفی در ایران فعالیت دارند که شما متناسب با نیاز و قیمتی که هر شرکت برای انواع هاست ارائه می‌کند می‌توانید هاست خود را از آنها خریداری کنید که برای یافتن این شرکت‌ها کافی است به مقاله بهترین هاست ایران مراجعه و از شرکت‌های معرفی شده خرید کنید. در مقاله نحوه خرید هاست و دامنه به بررسی این موضوع به صورت عملی پرداخته‌ایم.

موضوع مهم چگونگی خرید هاست این است که با مراجعه به سایت تخفیفاتو به آدرس www.takhfifato.com می‌توانید کد تخفیف متنوع با درصدهای مختلف و مبالغ بالا را از همه شرکت‌های هاستینگ ایرانی دریافت کرده و خرید هاست ارزان قیمتی داشته باشید. کافی است به صفحه کد تخفیف جدید مراجعه کرده و تازه‌ترین کوپن‌های تخفیف از شرکت‌های مختلف را دریافت کرده و خرید خود را انجام دهید.


سوالات متداول

فرق هاست لینوکس و ویندوز چیست؟

هاست لینوکس با استفاده از سیستم عامل لینوکس و هاست ویندوز با استفاده از سیستم عامل ویندوز ساخته می‌شود. هاست لینوکس برای سایت‌ها و برنامه‌هایی با زبان‌های برنامه نویسی نظیر PHP . پایتون مناسب است در حالی که هاست ویندوز صرفا برای زبان asp.net مناسب است.

منظور از انواع هاست چیست؟

انواع هاست بر اساس منابع، کانفیگ شده برای سیستم سایت ساز و فروشگاه ساز مختلف ساخته می‌شوند. چون ما در هر سایت نیاز به منابع خاص و نرم افزارها و ابزار گوناگون داریم، ضروری است که از هاست مناسب استفاده کنیم.

آیا میتوان از کامپیوتر شخصی به جای هاست استفاده کرد؟

بله، شما می‌توانید این کار را هم انجام دهید. این موضوع غیرممکن نیست؛ اما عملی کردن آن زیاد تضمینی ندارد. چرا که مشکلات قطعی برق و اینترنت مانع آن است. حتی اگر مانع نباشد، سخت‌افزارهایی که برای سرور تولید می‌شوند در مقایسه با یک سیستم کامپیوتری از قدرت بالاتری برخوردار بوده و طول عمر بیشتری دارند.

هاست ایران بهتر است یا خارج؟

استفاده از هاست ایران یا خارج بستگی به سایت شما دارد. در برخی همچون داشتن سایت دانلود که نیاز به هاست دانلود دارید، استفاده از هاست ایران بهتر است اما در شرایط دیگری نظیر در دسترس بودن برای تمام کاربران دنیا با توجه به اختلالات اینترنتی در ایران یا مسائل تحریم برای استفاده از ابزارهای خاص، هاست خارج می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

رای دادن به پست

میانگین آرا: / 5. رای داده شده:

از دست ندهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *