سرور فروشگاهی لیمو هاست سرور اختصاصی و مجازی فراسو
مقالات میزبانی وب

هاست سی پنل یا دایرکت ادمین؟ کدام بهتر است؟

تو این مطلب به مقایسه هاست دایرکت ادمین و سی پنل می‌پردازیم و با بررسی مزایا و معایب هر کنترل پنل، پاسخ سوال و انتخاب هاست سی پنل یا هاست دایرکت ادمین رو میدیم.

بررسی و مقایسه هاست سی پنل و دایرکت ادمین

امروزه راه‌اندازی کسب‌کار اینترنتی رونق خیلی زیادی پیدا کرده و اکثر این مشاغل با شروع ساخت سایت خدمات خودشون رو ارائه می‌دن. برای اینکه یه سایت با بستر مناسبی طراحی بشه نیاز به موارد مختلفی داره که یکی از این موارد، چیزی نیست جز خرید هاست خوب(!)

تخفیف رایگان در ایمیل شما

هاست‌ها انواع مختلفی دارن که توسط کنترل‌پنل‌های مختلفی مدیریت میشن. برای همین برای بسیاری افراد این سوال پیش میاد که هاست سی پنل یا دایرکت ادمین؟ کدوم یک از این‌ها برای کنترل پنل هاست مناسب‌ترن؟

این دو کنترل پنل به ترتیب در ایران بیشترین محبوبیت رو دارن. پس اینکه شما بتونید بعد از انتخاب کنترل پنل چه‌جوری با هاستتون کار کنید و چقدر با هاستتون راحت باشید، مسئله‌ایه که ارتباط مستقیم با نوع کنترل پنل منتخب شما داره. به‌همین خاطر باید دقت زیادی داشته باشید و با بررسی کنترل پنل در نهایت انتخابی رو انجام بدید که در آینده باهاش به مشکل نخورید.

ما توی این مطلب از وبلاگ تخفیفاتو، می‌خوایم که تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین رو برای شما بیان کنیم. تت بر اساس نوع سرویسی که دارید مناسب‌ترین انتخاب ممکن رو داشته باشید و با کارکرد هر کدوم از اونها آشنا بشید.

هاست سی پنل یا دایرکت ادمین؟ کدوم بهتره؟

مزایا و معایب هاست سی پنل

کنترل پنل سی پنل یکی از کاربردی‌ترین کنترل پنل‌های لینوکس به حساب میاد و شاید در بین کنترل پنل‌های لینوکس، سی پنل بیشتر از همه طرفدار داشته باشه.

سی پنل به وسیله یک شرکت تحت عنوان Cpanel LLC اداره می‌شه و دارای قابلیت‌های مختلفی برای مدیریت هاست هم هست. اگر بخوایم عملکرد سی پنل رو توضیح بدیم، باید بگیم که شما هر قابلیتی که برای مدیریت کردن هاست به اون احتیاج دارید رو می‌تونید با این کنترل پنل، در اختیار داشته باشید.

منوی این کنترل پنل بسیار متنوع و پر از آپشن‌های مختلفه و این مسئله یکی از دلایل مهم برای محبوبیت کنترل پنل سی پنل به حساب میاد. نکته‌ای که در این رابطه وجود داره اینه که این کنترل پنل رایگان نیست و قطعاً افرادی که قصد استفاده از اون رو دارن، باید با پرداخت هزینه و خرید لایسنس ازش استفاده کنن.

علاوه بر این قابلیت توسعه پذیری و شخصی سازیش هم به‌دلیل اینکه سورس برنامه نویسی این کنترل پنل کد شده با محدودیت مواجه هست.

۱: رابط کاربری عالی

هاست سی پنل یک رابط کاربری عالی داره و این مسئله جزو مزایاش محسوب می‌شه و باعث شده که روند استفاده از این کنترل پنل آسون‌تر باشه.

۲: پشتیبانی از ابزارهای مختلف

کنترل پنل سی پنل از ابزارهای مختلف مثل بکاپ گیری خودکار پشتیبانی می‌کنه که جزو مهم‌ترین نکات در مدیریت سایت به‌حساب میاد؛ سی پنل امکان بکاپ گیری خودکار رو هم با نام Jet Backup در اختیار قرار میده که بسته به نوع کانفیگ سرور توسط شرکت هاستینگ، می‌تونید ازش استفاده کنید.

شما می‌تونید از هاست خودتون بکاپ بگیرید و اون رو به یه سرور جدید انتقال بدید. چه‌بسا اگه هاست جدیدتونم سی پنل باشه کار شما ساده‌تر میشه. البته ذکر این نکته ضروریه که تقریبا همه هاستینگ‌ها روند انتقال رو رایگان انجام میدن.

۳: ارائه راهکارهای امنیتی بیشتر

کنترل پنل سی پنل از انواع نرم افزارهای امنیتی مثل CXS، imunify360، ورود دو مرحله‌ای و سایر ابزارهای امنیتی پشتیبانی می‌کنه. یکی دیگه از قابلیت‌هاش هم اینه که ورورد دو مرحله‌ای داره و از ابزارهایی wordpress toolkit هم در صورتی که روی سرور نصب بشن، پشتیبانی می‌کنه.

یکی دیگه از قابلیت‌های امنیتی کنترل پنل سی پنل ip blocker و رمزگذاری کردن پوشه‌هاست تا بتونید برای دسترسی به سایت، محدودیت تعیین کنید.

۴: هزینه بالاتر و گران قیمت

وقتی دنبال انتخاب بین هاست دایرکت ادمین یا سی پنل هستید، حتماً توی ذهنتون این دو مورد رو از لحاظ قیمت هم باهم مقایسه می‌کنین. در واقع قیمت کنترل پنل سی پنل خیلی بیشتر از دایرکت ادمینه و هزینه زیادی رو چه برای شرکت‌های هاستینگ و چه شما که مشتری نهایی باشید متحمل می‌کنه.

البته این قیمت بالا به خاطر امکانات و ظاهر و پشتیبانی بهتر کنترل پنل سی پنل هم می‌تونه باشه. اما در هر صورت اگه دوست ندارید هزینه خیلی زیادی پرداخت کنید، باید بگیم که کنترل پنل سی پنل، شاید نتونه گزینه خوبی برای شما باشه چون خیلی گرون‌تره.

هاست دایرکت ادمین یا سی پنل؟ کدام بهتر است؟

مزایا و معایب هاست دایرکت ادمین

کنترل پنل دایرکت ادمین به یه شرکت کانادایی تعلق داره که کارش راه‌اندازی سایت و سروره. دایرکت ادمین بیشتر مورد توجه وبمسترهای حرفه‌ای قرار می‌گیره و به همین خاطر به عنوان کنترل پنل حرفه‌ای هم اون رو می‌شناسن.

درسته که دایرکت ادمین سال‌ها بعد از پنل سی پنل وارد بازار میزبانی وب شده؛ اما با این‌وجود تو این مدت کم تونسته جایگاه خوبی رو تصاحب کنه و امکانات مناسبی رو ارائه بده. دایرکت ادمین هم مثل کنترل پنل سی پنل نیاز به هزینه و خرید لایسنس داره. اما هزینه‌ش نسبت به سی پنل خیلی مناسب‌تره.

موقع مقایسه هاست سی پنل و دایرکت ادمین و اینکه وقتی می‌خوایم به این پاسخ برسیم که بین هاست سی پنل یا دایرکت ادمین کدومشون بهترن؟ باید به صورت جداگونه مزایا و معایب هرکدوم رو هم بررسی کنیم. حالا که تقریباً با ویژگی‌ها، مزایا و معایب کنترل پنل سی پنل آشنا شدین خوبه که با مزایا و معایب دایرکت ادمین هم آشنا بشین.

۱: رابط کاربری بسیار ساده

کنترل پنل دایرکت ادمین در مقایسه با سی پنل رابط کاربری خیلی ساده‌تری داره و کسانی که تجربه استفاده از این کنترل پنل رو تا حالا نداشتن، ممکنه یکم براشون گنگ باشه. هرچند که تو دو سال اخیر با ارائه آپدیت‌هایی این رابط کاربری رو بهبود داده، اما به اندازه سی‌پنل User Friendly طراحی نشده.

۲: قابلیت توسعه پذیری بیشتر

همونطور که گفتیم کنترل پنل سی پنل زیاد قابلیت شخصی‌سازی نداره ولی برعکس؛ کنترل پنل دایرکت ادمین قابلیت توسعه و شخصی‌سازی داره و شما می‌تونین از این امکانات نهایت استفاده رو داشته باشید. اما تو سی پنل اکثر کدنویسی‌ها قفل شدن و نمیشه چندان شخصی سازی زیادی روی سورس اصلیش انجام داد.

۳: ابزارهای امنیتی کمتر

از لحاظ امنیتی اگه بخوایم حرف بزنیم، باید بگیم که امکانات و ابزارهای امنیتی کمتری نسبت به سی پنل داره. اما اگه شما کنترل پنل دایرکت ادمین رو از یک شرکت معتبر مثل نت افراز بخرید، باتوجه به شخصی سازی زیادی که انجام داده و البته فارسی‌سازیش کرده، می‌تونید به تعدادی راهکار امنیتی هم دسترسی داشته باشید.

برای خرید کنترل پنل دایرکت ادمین با قابلیت‌های بیشتر و ابزارهای امنیتی بیشتر از طریق شرکت نت افراز می‌تونید با کلیک روی دکمه زیر از سایت تخفیفاتو، کوپن تخفیف برای خرید انواع محصولات این شرکت که شامل هاست، دامنه و گواهینامه SSL میشه از تخفیف‌های مناسب استفاده کنید.

کد تخفیف نت افراز

۴: هزینه ارزان در مقایسه با سی پنل

همونطور که گفتیم قیمت هاست دایرکت ادمین در مقایسه با سی پنل کمتره و اگه سایت این شرکت‌ها رو بررسی کنید، می‌بینید که لایسنسی که در پلن‌های مختلف ارائه میدن، می‌تونه تا بیش از ۵۰ درصد هم تفاوت قیمت ایجاد کنه.

البته تو ایران با توجه به قیمت دلار، این تفاوت قیمت‌ها که به ریالی محاسبه میشه و در قیمت نهایی هاست تاثیر میذاره، بیشتر به چشم میاد.

بالاخره هاست دایرکت ادمین یا سی پنل؟

اگه تا اینجای مطلب تخفیفاتو هنوز در انتخاب بین هاست سی پنل یا دایرکت ادمین مردد هستید، باید ببینید که نیاز و نوع استفاده شما از کنترل پنل چیه تا دقیقا بر اساس نیاز و نوع استفاده‌تون مناسب‌ترین کنترل پنل رو بخرید.

ساده‌تر بگیم؛

  • اگه به ابزار خاص نیاز دارید که فکر می‌کنید تو دایرکت ادمین وجود نداره، بهتره برید سراغ سی پنل. اما اگه ابزار خاصی مدنظرتون نیست و خیلی هم با هاست سروکار ندارید، خرید هاست دایرکت ادمین می‌تونه گزینه خوبی باشه.
  • یه نکته دیگه‌ای هم که وجود داره اینه که کسانی که تخصص زیادی تو این زمینه ندارن، می‌تونن با سی پنل ارتباط بهتری برقرار کنن و راحت‌تر از اون استفاده داشته باشن.

به طور کلی اگه تجربه زیادی در زمینه استفاده از کنترل پنل‌ها دارید و چندان ابزارهای امنیتی و امکانات خصوصی براتون مهم نیستن، دایرکت ادمین هزینه لایسنس کم‌تری داره و در نهایت، می‌تونه گزینه بهتری باشه.

سخن پایانی

اگه نیاز به کنترل پنل خوب دارید و به این نتیجه رسیدید که هاست سی پنل یا دایرکت ادمین کدومش بهتره، یا قصد خرید کنترل پنل با کیفیت رو دارین، می‌تونین با عضویت در تخفیفاتو یا ثبت ایمیلتون در فرم خبرنامه، کد تخفیف شرکت‌های هاستینگ رو برای خرید انواع هاست رایگان دریافت کنید.

ما همکاری مستقیمی با این شرکت‌ها داریم و به محض ارائه کد تخفیف جدید، از طریق ایمیل شما رو با خبر می‌کنیم. تا از طریق معتبرترین شرکت‌های هاستینگ اقدام به خرید هاست کنید و خرید ارزان‌تری داشته باشید.

در پایان اگه تجربه خاصی در استفاده از این دو کنترل پنل و قابلیت‌های هرکدوم دارید، خوشحال می‌شیم که نظرتون رو با ما در بخش نظرات شریک شید.

رای دادن به پست

میانگین آرا: / 5. رای داده شده:

از دست ندهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *